week 2 - Reisverslag uit Kayseri, Turkije van mandy oijen - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Kayseri, Turkije van mandy oijen - WaarBenJij.nu

week 2

Door: mandy

Blijf op de hoogte en volg mandy

17 Maart 2013 | Turkije, Kayseri

Week 2

Maandag 4-3-2013
Vandaag gaan we eerder naar school. Normaal vertrekken we om 9.00, maar nu om 8.30. Dit komt doordat wij mee mogen maken hoe ze hier de week beginnen. De kinderen staan per klas in een rij. De jongste kinderen vooraan en achteraan de oudere kinderen. De leerkrachten staan allemaal bij hun klas en houden een oogje in het zeil. Wij mochten voor het podium staan. De directeur verteld wat in het Turks en dan komt er een leerling met de Turkse vlag het podium op. Het volkslied start dan en de kinderen zingen ook echt naar de vlag toe. Je ziet dan ook hoe trots ze zijn. Nadat het volkslied is afgelopen gaat de leerling met de Turkse vlag weer het podium af. Daarna komen er een aantal leerlingen het podium op en zei zeggen dat wat in de microfoon en de rest van de kinderen zeggen het na. Als alles dan klaar is starten de lessen van die dag. Na het volkslied gingen wij eerst ontbijten zoals elke morgen.

Vandaag zijn er een paar naar huis gegaan, omdat ze ziek waren. De lessen verliepen hetzelfde zoals andere dagen, maar met drama werden we één groep gemaakt en neet twee groepen zoals vorige week. Er zijn er een aantal ’s avonds zijn er een paar uitgaan eten en de zieken hebben in het appartement.

Dinsdag 5-3-2013
Vandaag zijn er weer een paar thuis gebleven, omdat ze nog steeds ziek zijn. Er zijn er maar 3 naar stage gegaan vandaag. Vandaag op stage zijn er geen bijzonderheden gebeurt. ’s Avonds hebben we lekker met zijn allen gekookt.

Woensdag 6-3-2013
Vandaag is er nog maar 1 iemand thuis gebleven vanwege het ziek zijn. Op stage mochten we vandaag bij CLUB zelf aan de slag met de opdracht die we de vorige week hebben gezien. Ze hebben hier een bak met water en daar zit een plantenextract in. Dat zorgt ervoor dat de verf bovenop blijft liggen. In de verf word er ook een stofje toegevoegd, zodat de verf dunner word. Je gaat dan met een kwast in de pot verf en knijpt het uit, zodat er niet teveel verf eraan zit. Dan druppel je de verf in de bak laten druppen. Als je de bak vol had met druppels in verschillende kleuren dan mocht je met een soort pen van boven naar beneden gaan en dan van links naar rechts dan kreeg je er een soort zigzag figuur in. Dan leg je op het water een wit blaadje en je moet er dan voor zorgen dat er geen lucht onder komt. Je wacht even en dan haal je het blad uit de bak en dan zit de verf op het witte blaadje.

Over een paar weken moeten wij ook een liedje opvoeren in het Turks en dat gingen we vandaag ook oefenen. De uitspraak van de woorden waren nog erg lastig en we hebben flink geoefend. We oefende het liedje stap voor stap. In de lerarenkamer hebben we het liedje nog verder geoefend en de leerkrachten vonden het wel leuk hoe we het deden en sommige begonnen zelfs mee te zingen.

Donderdag 7-3-2013
Vandaag is er nog 1 iemand ziek thuis gebleven. We kwamen hier aan en de muziekdocent vroeg of we het liedje weer konden oefenen. We zijn toen één lesuurtje gaan oefenen. We hebben het toen ook opgenomen, zodat de zieke thuis ook kon horen hoe de melodie ging. Verder verliep de stagedag prima en de lessen volgen zijn leuk en leerzaam. We hebben ook elke donderdag een bijeenkomst met de Nederlandse begeleider hier om te kijken of alles goed ging. We hadden niet veel te melden, maar wilden wel graag weten of er hier in de buurt wat te doen was, omdat we dit weekend vrij hadden en niets op de planning hadden staan. We hebben toen met hem afgesproken dat het laatste weekend als wij hier zijn dat wij dan samen met de leerkrachten een leuke avond in de stad ervan gaan maken.

Vrijdag 8-3-2013
Vandaag was iedereen weer aanwezig op stage. We hebben elke vrijdag niet zo’n lange dag en zijn om 15.00 klaar. De stagedag verliep prima en daarna zijn we naar het winkelcentrum gelopen om daar lekker te gaan winkelen en te gaan eten. ’s Avonds kregen we een verzoek of we de dag erna mee wilde gaan naar Ürgub om daar lekker wat te winkelen en ’s avonds mee te gaan naar de discotheek. Dit verzoek kwam van de baas van ons appartement af en we hebben het geaccepteerd en keken uit naar de volgende dag.

Zaterdag 9-3-2013
Vandaag zouden we om 12.00 opgehaald worden, maar dat liep uit naar 14.30. Eenmaal instapt in de auto reden we naar Ürgub. Ondertussen zijn we nog gestopt bij Capedocia. Daar hebben we maar even rondgelopen, omdat we de volgende week met de leerkrachten van school daar heen zullen gaan. We waren met twee auto’s en hadden daar eigenlijk afgesproken, maar er was één auto verkeerd gereden. Daardoor hebben alleen Michelle, Mandy en Elles op een drommedaris mogen rijden. Daarna reden we verder en gingen we een restaurantje zoeken om te eten. We hebben toen lekker met zijn alle wat gegeten en zijn weer verder gegaan. We werden om 18.00 al naar de discotheek gebracht die ze speciaal voor ons al open hadden gedaan. We kregen allerlei soorten fruit en de gehele dag werd voor ons betaald. We hoefden nergens naar te kijken. We hebben een leuke avond gehad en waren weer rond 2.30 thuis.

Zondag 10-3-2013
Vandaag was een relaxdagje. We hebben allemaal onze tijd genomen voor onze eigen dingen en om 17.10 hebben we de bus genomen naar de stad. Daar hadden we namelijk afgesproken met het andere groepje dat ook hier in Kayseri zit. We hebben lekker even bijgepraat en zijn samen wat gaan eten. Daarna zijn we weer naar huis gegaan. We wilde de bus pakken, maar onze bus reed niet meer. Wij probeerde uit te leggen waar we heen moesten, maar ze spraken geen Engels. Daarna kwam er iemand die wel Engels sprak en die heeft ons de weggewezen. Ze zijn samen met ons de bus ingestapt en ons naar onze stageschool gebracht, want dat was de enigste plek die ze wisten. Ons appartement wisten ze niet te liggen. We zijn daarna per voet verder gegaan en we zijn naar de volgende bushalte gelopen die op de route lag van ons appartement. Daar kwam gelukkig een bus aan en we probeerde uit te leggen waar we moesten zijn. Gelukkig was er een politieagent aan boord en hij zei dat we deze bus moesten hebben. Hij heeft ons uiteindelijk ook nog naar ons appartement gebracht voor onze eigen veiligheid.

Dit was onze tweede week. Een drukke week, maar wel met heel veel avonturen.