week 2 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van mandy oijen - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van mandy oijen - WaarBenJij.nu

week 2

Blijf op de hoogte en volg mandy

22 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Week 2

Maandag…
Ik ben vandaag begonnen aan mijn eerste stagedag. Wat is dit anders dan in Nederland zeg. Ik moet elke morgen om kwart over 6 eruit. Veel te vroeg naar mijn idee :P, maar hier begint de school al om half 8. De kinderen zijn wel weer om half 1 klaar. Meestal ben ik rond half 2 dan ook weer terug bij mijn appartement.

Ik heb groep 3 toegewezen gekregen en daar ben ik blij mee. Groep 3 heb ik nog niet gehad dus dit kwam goed uit. Ik zit op een Nederlandse school dus de meeste kinderen zijn ook van Nederlandse afkomst. Dat is erg leuk om te zien. In deze klas mag ik gaan afstuderen en mijn begeleidster staat overal open voor. Er zijn een paar ‘lastige’ leerlingen in mijn klas en daar mocht ik al gelijk bij gaan zitten om te proberen hun zoveel mogelijk werk te laten maken. Hun zijn hier ook heel relax. Als het werk niet af is dan maar morgen. Er zitten geen consequenties aan hun gedrag of als ze het werk niet afhebben vast. Hier moet ik wel nog echt aan wennen. Hier is het dat ze elke maandagmorgen op het schoolplein samen komen en dat ze dan het volkslied zingen. Daarna werden Rojeana en ik het ‘podium’ opgeroepen om ons voor te stellen voor de gehele school. Wij wisten hier niets vanaf dus dat was wel een aparte wending van de morgen. Daarna gaan de leerlingen weer terug naar de klas. Hier moeten ze ook rijen vormen en je hebt dan een rij met jongens en een rij met meisjes. Door elkaar staan in de rij mag dus niet. Verder werken ze hier met dezelfde methodes dan in Nederland. Vaak wel de oude versie van de methode, maar alles is gebaseerd op Nederlands. De leerlingen moeten ook elke morgen de juffrouw een hand komen geven en als ze naar huis gaan ook. De leerlingen worden door hun ouders opgehaald in de klas. Ze moeten dus zitten blijven totdat iemand hun komt ophalen. Mijn stagebegeleidster praat wel tegen bijna alle ouders de taal van hier dus dat kan ik niet verstaan. Dat is wel jammer, maar ach niets aan te doen. Nadat de schooldag voorbij was ben ik weer naar ‘huis’ gegaan en daar heb ik niet veel meer gedaan. Ik ben verder aan mijn scriptie gegaan en heb ik wat was gewassen. ’s Avonds ben ik met mijn huisgenootjes salade gaan eten bij het zuikertuintje. Elke maandag zijn daar de salades voor de helft van de prijs en wat was mijn salade toch lekker .

Dinsdag…
Elke dinsdag en donderdag komen ouders een half uurtje lezen met de kinderen. Ik kreeg een groepje toegewezen die onder avi niveau hadden gepresteerd dus extra veel begeleiding nodig hadden. Verder heb ik vandaag toetsen nagekeken, want ze zitten midden in de toets periode. De volgende week worden de rapporten gemaakt. Verder heb ik vandaag een vergadering meegemaakt. Het ging vooral over technologie in het onderwijs en ik kan zeggen Nederland ligt echt ver voor op dat gebied. Hier hadden ze nu pas over digiborden en prowise. Hier zijn de vergaderingen ook helemaal niet ‘streng’. Hier lopen leraren gewoon weg uit de vergadering of zitten constant met elkaar te kletsen. Als hier een vergadering langer dan twee uur duurt dan vinden ze het al te lang :P. ze willen het ook echt zo kort mogelijk houden.

Verder is het hier ook gebruikelijk als een leerling jarig is dat hij/zij die dag zijn/haar eigen kleren aan mag trekken, want hier dragen ze altijd een schooluniform. De leerling die jarig is mag dan alle klassen langs gaan om alle leraren hun verjaardagskaart/tekening te laten signeren en de leerling geeft dan ook elke leraar een presentje. Ze doen hier best veel moeite voor om de leerling in het zonnetje te zetten op hun dag dat ze jarig zijn. Dat vind ik leuk om te zien. Daar kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen.

Thuis heb ik lekker wat geskyped met mijn ouders en met rik <3 daarna heb ik via facebook een slecht bericht moeten lezen en heb toen verhaal gehaald bij mijn ouders. Helaas klopte het bericht. Ik ben daarna maar met Ellen boodschappen gaan doen bij een super grote supermarkt waar ze werkelijk alles hadden en het was nog wel goedkoop voor hier dan. Wij klagen in Nederland altijd dat het duur is, maar hier ga je al helemaal niet voor je plezier boodschappen doen. Daarna heb ik weer even met rik geskyped om het verhaal te vertellen en mijn verdriet te delen. Daarna ben ik maar op tijd naar bed gegaan aangezien mijn plezier een heel stuk minder is geworden.

Woensdag…
Ik heb vannacht echt weinig geslapen dus was echt super moe op stage. Had echt moeite met mijn ogen open te houden. Vandaag gebeurde er niet veel bijzonders op stage. Ze hadden wel gym. Hier hebben ze geen aparte gymdocent, maar doen ze het vaak met stagiaires die stage komen lopen op gebied van sport.

Verder heb ik vandaag mijn was gedaan. Aangezien ze hier geen wasmachine hebben kun je ervoor kiezen om zelf je was te doen of je was naar de wasserette te brengen. Nou ik koos voor het eerste, maar ik ben wel de hele middag bezig geweest met mijn was wassen, maar ach het heeft ook wel weer iets. Op woensdag is het altijd Cabana avond, maar ik heb een behoorlijke dip dus ik ben niet meegegaan naar Cabana. Voordat mijn huisgenootjes daar naartoe gingen ben ik wel mee wezen uiteten. Ik weet niet of het ligt aan de gerechten die ik steeds bestel, maar het eten is hier wel echt lekker. Daarna zijn we terug gegaan naar huis en toen de rest naar Cabana ging ben ik maar naar bed gegaan.
Donderdag…
Vandaag heb ik alweer wat beter geslapen dus ik ben weer lekker naar stage geweest. Ook vandaag had ik mijn leesgroepje weer. Verder konden de leerlingen vandaag roosjes bestellen voor Valentijn. Hier word Valentijn veel uitgebreider gevierd dan in Nederland. Ik vond het wel wat duur. 1 roosje kosten 5 gulden. Vandaag is Rojeana ook ziek naar huis toegegaan dus ben ik langer op stage gebleven en heeft mijn stagebegeleidster mij naar huis gebracht echt super lief.

Thuis ben ik verder gegaan aan mijn was. Gisteren kreeg ik het niet helemaal af en aangezien het hier snel donker word. Verder heb ik nog lekker met mijn huisgenootjes ’s avonds gezeten. Ik baal wel nog steeds van het douchen hier. We kunnen hier geen warm water krijgen dus moeten koud douchen  dat is echt zo balen. In Nederland ga ik dus extra hard genieten van een warme douche, maar dat duurt nog wel even :P

Ik zit nog steeds in mijn dipje en heb het toch wel moeilijk met alles wat er thuis gebeurd. Ik hoop ook zo dat het weekend me veel goeds zal brengen en me weer laat zien waarom ik dit wilde. Maarja de tijd vliegt evengoed voorbij dus dat is dan wel weer een goed teken 

Vrijdag…
Vandaag is het Valentijnsdag en ik heb via greetz mijn allerliefste vriendje een leuk pakketje laten bezorgen . Ook heb ik opa maar een kaartje gestuurd van mijn eerste dagen.

Vandaag zou ik naar stage gaan, maar Rojeana was nog steeds ziek en aangezien zij mij elke dag komt ophalen kon ik niet op stage komen. Ik het schoolhoofd bellen en uitgelegd wat er was, maar zij wist ook geen manier dus zei ze dat ik maar een dagje vrij moest nemen. Niet dat ze er blij mee was, maarja niets aan te doen. Voor mij was dit een momentje van terug naar bed en lekker lang uitslapen  daar was ik wel echt aan toe. Ik vond het wel jammer dat ik nou niet kon zien hoe het eraan toe ging op Valentijnsdag zelf op stage. Hier vieren ze Valentijnsdag heel uitgebreid. Verder heb ik vandaag niet heel veel gedaan. Even lekker aan school gewerkt en mijn kamer weer eens opgeruimd. Ook ben ik maar weer eens even bij het zwembad gaan liggen. Even mijn kleurtje bijwerken. Verder heb ik niet veel meer gedaan en ben lekker op tijd naar bedje gegaan. het vroege opstaan naar stage toe elke dag maakt me wel erg moe.

Zaterdag…
Vandaag ben ik samen met mijn huisgenootjes weer naar zanzibar geweest. Ook hier heb ik weer in de zee gezwommen en zelfs naar het vlot toe. Zooo eng gewoon, maar ik MOET mijn doel halen om over 4 maanden niet meer bang te zijn voor de visjes. Dus hier ga ik dan ook voor ;). Rond een uur of 5 was er weer happy hour bij zanzi en hebben we weer volop genoten van onze drankjes en gezelligheid. Rond deze tijd kwamen er ook wat meer huisgenootjes bij. Daarna zijn we lekker naar de tropen gegaan waar je heerlijk kunt eten en ook lekker goedkoop, want als student zijn we al zo arm. Na het eten zijn we weer lekker naar huis gegaan en daar ben ik weer gaan genieten van een heerlijke koude douche ( zooo heej wat mis ik mijn warme douche/bad ). Ik wilde die avond eigenlijk niets meer gaan doen dagje strand is toch wel vermoeiend zeg ;p. Uiteindelijk koos ik ervoor om maar weer naar bermuda te gaan. Wat een heeerlijke avond alleen maar muziek wat ik leuk vind en jaaa ik heb zelfs genoten van hardstyle ( zijn die avondjes in de kiet zitten en Emporium toch goed geweest ) rond een uur of 3 toch maar weer richting huis. De rest van mijn huisgenootjes waren al naar huis dusjaa. Avonden zoals deze zal ik nooit meer vergeten.

Zondag…
Vandaag was een relax dagje. Lekker met thuis gecommuniceerd. Aangezien ik er helemaal erdoor heen zit is het wel heerlijk om je stoom af te blazen en even te horen hoe hun over alles denken en me te supporten (L) echt gewoon heerlijk zo’n dagje niets doen. S ’avonds hadden we met het hele huis een poolparty dus daar nog even lekker gekletst en daarna was het dan toch weer echt tijd om naar bedjee te gaan want hier gaat de wekker weer elke dag anderhalf uur eerder dan wat ik gewend ben.

  • 25 Februari 2014 - 07:39

    Jos Van Oijen:

    Mandy je gaat er super mee om met alles ga zo door en het zwemmen met visjes gaat je lukken .
    groetjes Pap en Mam en Sandra en Chantal en natuurlijk PLUTO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

stage curacao

mijn nieuw avontuur naar curaçao voor bijna vijf maanden.

Recente Reisverslagen:

08 April 2014

week 9

08 April 2014

week 8

08 April 2014

week 7

08 April 2014

week 6

15 Maart 2014

week 5
mandy

stagee in turkije

Actief sinds 24 Feb. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 9113

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 14 Juni 2014

stage curacao

24 Februari 2013 - 30 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: